07.02.2012
În
debutul şedinţei a fost făcută o trecere în revistă a acţiunilor
întreprinse pînă în acest moment, dar şi au fost aprobate planurile
pentru anul 2012.
În cadrul şedinţei a fost aprobat
portofoliul de e-servicii şi e-registre pentru anul 2012. Lista conţine 4
e-servicii de platformă şi 7 e-servicii sectoriale. E-serviciile de
platformă sînt: programări on-line, sistemul de gestiune a documentelor
şi înregistrărilor pentru autorităţile APC, eliberări de acte,
certificate şi autorizaţii şi e-raportare. E-serviciile de platformă vor
fi utilizate de către toate autorităţile administraţiei publice
centrale şi urmează a fi implementate prioritar în perioada 2012-2015.
E-serviciile sectoriale care urmează a
fi implementate în acest an sînt: Registrul Comercial (Camera
Înregistrării de Stat), acces activ la registrul bunurilor imobile,
e-viza, factura fiscală electronică (etapa pilot), sistemul
informaţional medical integrat spitalicesc, sistemul informaţional
automatizat de asistenţă medicală primară şi sistemul informaţional de
admitere online (grădiniţe şi universităţi).
În lista e-registrelor şi e-arhivelor
2012 sînt digitalizarea arhivei Serviciului Stare Civilă, digitalizarea
fişierului operativ al MAI (e-cazier 2), registrul de stat al
controalelor, registrul producătorilor şi procesatorilor produselor de
origine vegetală şi animală, registrul de licenţiere.
Stela MOCAN, directoarea Centrului de
Guvernare Electronică, a menţionat că în următoarele luni urmează să fie
lansate servicii precum Portalul Guvernamental pentru Cetăţeni şi alte 4
e-servicii (Depunerea on-line a cererii pentru
obţinerea Cazierului Juridic, înregistrarea on-line a angajaţilor la
Compania Naţională de Asigurări în Medicină (CNAM), aplicarea online
pentru licenţă, acte on-line pentru permisele de construcţie).
În cadrul aceleiaşi şedinţe a fost
prezentat Proiectul Planului de Acţiuni pentru un Guvern Deschis, care
potrivit autorilor, va spori integritatea publică, va gestiona mai
eficient resursele publice şi va îmbunătăţi serviciile publice.
Stela MOCAN a spus că în 2010, Guvernul
Republicii Moldova a lansat procesul de e-Transformare a Guvernării,
pentru a spori transparenţa, a îmbunătăţi eficienţa Guvernului,
furnizarea serviciilor publice şi combaterea corupţiei prin
valorificarea potenţialului tehnologiilor informaţionale.
Directoarea Centrului de Guvernare
Electronică a specificat că un proiect implementat cu succes este
publicarea Datelor Guvernamentale Deschise.
„Datele Guvernamentale Deschise sînt un
pilon-cheie pentru agenda de e-Transformare a Guvernării prin care
Republica Moldova a devenit a şaptesprezecea ţară care s-a alăturat
Iniţiativei Globale a Datelor Guvernamentale Deschise. Portalul datelor
guvernamentale deschise, www.date.gov.md conţine 159 seturi de date de
la 20 ministere şi agenţii publice, oferă cetăţenilor oportunitatea de a
comenta pe fiecare set de date şi de a sugera date noi", a spus Stela
MOCAN.
Tot în cadrul acestui proiect ministerul
Finanţelor a publicat baza de date a Cheltuielilor Publice (BOOST) în
mai 2011, astfel încăt cetăţenii să poată urmări cît de efectiv şi
eficient cheltuie Guvernul banii publici.
Prim-ministrul Vlad FILAT a solicitat să
fie identificate domeniile în care este necesitate stringentă pentru a
fi implementate serviciile electronice şi a cerut să existe o comunicare
eficientă între toate instituţiile pentru a fi evitate dublările de
servicii şi costuri. Premierul a declarat că urmează a fi alocate
fonduri din bugetul de stat, dar şi să fie identificate şi alte surse
financiare pentru implementarea proiectelor ce ţin de e-Guvernare.
„Instituţiile de stat trebuie să acorde
servicii de calitate, dar trebuie să vedem şi costurile acestora. Dacă o
instituţie poate presta servicii şi la distanţă, fără ca cetăţenii să
se deplaseze, atunci e necesar să simplificăm lucrurile", a mai adăugat
Vlad FILAT.
http://www.gov.md/libview.php?l=ro&idc=436&id=4743