Şedinţa Comisiei Naţionale pentru e-Transformare



07.02.2012     
 
În debutul şedinţei a fost făcută o trecere în revistă a acţiunilor întreprinse pînă în acest moment, dar şi au fost aprobate planurile pentru anul 2012.

În cadrul şedinţei a fost aprobat portofoliul de e-servicii şi e-registre pentru anul 2012. Lista conţine 4 e-servicii de platformă şi 7 e-servicii sectoriale. E-serviciile de platformă sînt: programări on-line, sistemul de gestiune a documentelor şi înregistrărilor pentru autorităţile APC, eliberări de acte, certificate şi autorizaţii şi e-raportare. E-serviciile de platformă vor fi utilizate de către toate autorităţile administraţiei publice centrale şi urmează a fi implementate prioritar în perioada 2012-2015.

E-serviciile sectoriale care urmează a fi implementate în acest an sînt: Registrul Comercial (Camera Înregistrării de Stat), acces activ la registrul bunurilor imobile, e-viza, factura fiscală electronică (etapa pilot), sistemul informaţional medical integrat spitalicesc, sistemul informaţional automatizat de asistenţă medicală primară şi sistemul informaţional de admitere online (grădiniţe şi universităţi).

În lista e-registrelor şi e-arhivelor 2012 sînt digitalizarea arhivei Serviciului Stare Civilă, digitalizarea fişierului operativ al MAI (e-cazier 2), registrul de stat al controalelor, registrul producătorilor şi procesatorilor produselor de origine vegetală şi animală, registrul de licenţiere.

Stela MOCAN, directoarea Centrului de Guvernare Electronică, a menţionat că în următoarele luni urmează să fie lansate servicii precum Portalul Guvernamental pentru Cetăţeni şi alte 4 e-servicii (Depunerea on-line a cererii pentru obţinerea Cazierului Juridic, înregistrarea on-line a angajaţilor la  Compania Naţională de Asigurări în Medicină (CNAM), aplicarea online pentru licenţă, acte on-line pentru permisele de construcţie).


În cadrul aceleiaşi şedinţe a fost prezentat Proiectul Planului de Acţiuni pentru un Guvern Deschis, care potrivit autorilor, va spori integritatea publică, va gestiona mai eficient resursele publice şi va îmbunătăţi serviciile publice.

Stela MOCAN a spus că în 2010, Guvernul Republicii Moldova a lansat procesul de e-Transformare a Guvernării, pentru a spori transparenţa, a îmbunătăţi eficienţa Guvernului, furnizarea serviciilor publice şi combaterea corupţiei prin valorificarea potenţialului tehnologiilor informaţionale.

Directoarea Centrului de Guvernare Electronică a specificat că un proiect implementat cu succes este publicarea Datelor Guvernamentale Deschise.

„Datele Guvernamentale Deschise sînt un pilon-cheie pentru agenda de e-Transformare a Guvernării prin care Republica Moldova a devenit a şaptesprezecea ţară care s-a alăturat Iniţiativei Globale a Datelor Guvernamentale Deschise. Portalul datelor guvernamentale deschise, www.date.gov.md conţine 159 seturi de date de la 20 ministere şi agenţii publice, oferă cetăţenilor oportunitatea de a comenta pe fiecare set de date şi de a sugera date noi", a spus Stela MOCAN.

Tot în cadrul acestui proiect ministerul Finanţelor a publicat baza de date a Cheltuielilor Publice (BOOST) în mai 2011, astfel încăt cetăţenii să poată urmări cît de efectiv şi eficient cheltuie Guvernul banii publici.

Prim-ministrul Vlad FILAT a solicitat să fie identificate domeniile în care este necesitate stringentă pentru a fi implementate serviciile electronice şi a cerut să existe o comunicare eficientă între toate instituţiile pentru a fi evitate dublările de servicii şi costuri. Premierul a declarat că urmează a fi alocate fonduri din bugetul de stat, dar şi să fie identificate şi alte surse financiare pentru implementarea proiectelor ce ţin de e-Guvernare.

„Instituţiile de stat trebuie să acorde servicii de calitate, dar trebuie să vedem şi costurile acestora. Dacă o instituţie poate presta servicii şi la distanţă, fără ca cetăţenii să se deplaseze, atunci e necesar să simplificăm lucrurile", a mai adăugat Vlad FILAT.

 http://www.gov.md/libview.php?l=ro&idc=436&id=4743