Comisia
Europeană a adoptat astăzi o serie de șapte noi priorități pentru
economia și societatea digitală. Rata de creștere înregistrată de
economia digitală este de șapte ori mai mare față de cea pentru restul
economiei, însă acest potențial este în prezent estompat de o
fragmentare a cadrului de politici la nivel paneuropean. Prioritățile
actuale sunt rezultatul unei ample revizuiri a politicilor și plasează
un accent suplimentar asupra elementelor cu cel mai ridicat potențial de
transformare din cadrul versiunii inițiale a Agendei digitale pentru Europa 2010.
Neelie Kroes, vicepreședintă a Comisiei Europene, a declarat: „2013
va fi anul cel mai aglomerat de până acum pentru agenda digitală.
Principalele mele priorități sunt creșterea investițiilor în serviciile
în bandă largă și maximizarea contribuțiilor sectorului digital la
redresarea Europei.”
Punerea în aplicare integrală a acestei agende digitale actualizate ar conduce la creșterea PIB-ului european cu 5 %
sau 1 500 EUR pe persoană în următorii opt ani, prin creșterea
investițiilor în TIC, prin îmbunătățirea nivelurilor de competență
informatică ale forței de muncă, prin facilitarea inovării în sectorul
public și prin reformarea condițiilor-cadru pentru economia bazată pe
internet. În ceea ce privește locurile de muncă, există riscul ca până
la un milion de locuri de muncă în domeniul digital să rămână neocupate
până în 2015, în lipsa unor măsuri la nivel paneuropean, iar prin
construirea de infrastructuri ar putea fi create 1,2 milioane de locuri
de muncă. Acest lucru ar conduce la o creștere până la 3,8 milioane a
numărului de noi locuri de muncă în ansamblul economiei pe termen lung.
Noile priorități sunt:
1. Crearea unui nou cadru de reglementare stabil în domeniul serviciilor în bandă largă
Sunt necesare mai multe investiții private în rețelele în bandă largă fixe și mobile de mare viteză.
Principala prioritate digitală a Comisiei pentru 2013 este, prin
urmare, finalizarea unui nou cadru de reglementare stabil în domeniul
serviciilor în bandă largă. Pachetul de zece acțiuni din 2013 va include
recomandări privind un acces mai consolidat și nediscriminatoriu la
rețea, noi metodologii de calcul al costurilor pentru accesul angro la
rețelele în bandă largă, neutralitatea rețelei, serviciul universal și
mecanismele pentru reducerea costurilor de inginerie civilă aferente
extinderii serviciilor în bandă largă. Acesta se va baza pe noile
orientări privind ajutoarele de stat în domeniul serviciilor în bandă
largă și pe propunerile privind mecanismul de creditare Conectarea
Europei.
Cu sprijinul
Consiliului, Comisia va accelera extinderea serviciilor digitale (în
special din punct de vedere al interoperabilității transfrontaliere a
acestora) în domenii precum sistemele de identificare și semnătură
electronică, mobilitatea întreprinderilor, inițiativa eJustiție,
dosarele medicale electronice și platformele culturale, cum ar fi Europeana,
Numai prin sistemul de achiziții publice electronice s‑ar putea
realiza economii de 100 de miliarde EUR pe an, iar serviciile de
guvernare electronică pot reduce costurile de administrare cu 15-20 %.
3. Lansarea Marii coaliții pentru promovarea competențelor și a creării de locuri de muncă în domeniul digital
Este necesară o
coaliție care să ia măsuri concrete pentru a evita neocuparea a un
milion de locuri de muncă în domeniul TIC până în 2015,
din cauza lipsei de personal calificat. O astfel de situație poate fi
evitată și ar fi inacceptabilă într-o perioadă în care rata generală a
șomajului este ridicată. Comisia va coordona acțiunile din sectorul
public și privat care au drept obiective: creșterea numărului stagiilor
de formare în domeniul tehnologiei informației, crearea de legături mai
directe între mediul educațional și cel de afaceri, adoptarea unor
profiluri profesionale standard și promovarea certificării competențelor
pentru a sprijini mobilitatea locurilor de muncă. De asemenea, Comisia
va emite un plan de acțiune pentru sprijinirea antreprenorilor din
domeniul serviciilor de internet și pentru promovarea unei Europe mai
propice pentru înființarea de noi întreprinderi.
4. Elaborarea unor propuneri privind o strategie și o directivă în domeniul securității cibernetice la nivelul UE
Securitatea și
libertatea online sunt indisociabile. UE ar trebui să ofere cele mai
sigure medii online din lume, acordând atenția cuvenită libertății și
vieții private a utilizatorilor. Comisia va
prezenta o strategie și o propunere de directivă pentru a institui un
nivel comun minim privind pregătirea la nivel național, inclusiv o
platformă online pentru prevenirea și combaterea incidentelor
cibernetice transfrontaliere, precum și cerințele de raportare a
incidentelor. Acest lucru va stimula extinderea pieței europene a
produselor în domeniul securității și al luării în considerare a vieții
private începând cu momentul conceperii.
5. Actualizarea cadrului UE privind drepturile de autor
Modernizarea
abordării drepturilor de autor este esențială pentru realizarea acestei
piețe unice digitale. Prin urmare, Comisia va căuta o soluție pentru
problemele legate de drepturile de autor care necesită progrese rapide
prin intermediul unui dialog structurat cu părțile interesate în 2013.
În paralel, Comisia va finaliza lucrările în curs care vizează
revizuirea și modernizarea cadrului legislativ al UE privind drepturile
de autor, astfel încât, în 2014, să se poată lua o decizie asupra unor
eventuale propuneri de reformă legislativă (a se vedea MEMO/12/950).
6. Impulsionarea sistemului de „cloud computing” pe baza puterii de cumpărare a sectorului public
Comisia va lansa acțiuni pilot în cadrul parteneriatului european pentru „cloud computing” (IP/12/1225),
care mobilizează puterea de cumpărare a sectorului public pentru a
contribui la crearea celei mai mari piețe a TIC bazate pe „cloud
computing” la nivel mondial, desființând cadrele naționale strâmte și
percepțiile negative ale consumatorilor din prezent.
7. Lansarea unei noi strategii industriale în domeniul electronic
Comisia va propune o strategie industrială
pentru micro- și nano-electronică, în scopul de a spori atractivitatea
Europei pentru investiții în proiectare și producție, precum și de a
realiza o cotă de piață mai mare la nivel mondial.
Context
Agenda digitală pentru Europa a fost adoptată în 2010,
ca parte integrantă a strategiei Europa 2020, pentru stimularea
economiei digitale și abordarea provocărilor societale prin TIC. De la
acea dată, Consiliul European și Parlamentul European au solicitat
consolidarea în continuare a poziției UE de lider digital și realizarea
pieței unice digitale până în 2015 (concluziile Consiliului European din 28-29 iunie 2012 concluziile din 1-2 martie 2012).
Agenda digitală
și‑a îndeplinit multe dintre obiective și urmează cursul stabilit
pentru a îndeplini multe altele. Utilizarea curentă a internetului
înregistrează o creștere constantă, în special în rândul categoriilor
defavorizate. Numărul de cetățeni care nu au utilizat niciodată
internetul este în scădere. În mod similar, cumpărăturile online devin
tot mai răspândite, deși ritmul de creștere al comerțului electronic
transfrontalier este prea lent. Serviciile în bandă largă de mare viteză
arată primele semne de avânt, inclusiv conexiunile ultrarapide de peste
100 Mbps. Cu toate acestea, există încă diferențe semnificative între
diversele state membre, diferențe care necesită măsuri active la nivelul
politicilor europene pentru a fi reduse la minimum și eliminate.
Pentru informații suplimentare
- http://ec.europa.eu/digital-agenda/news-redirect/9309
- Întrebări frecvente (MEMO/12/1000)
- Site-ul web dedicat Agendei digitale
- Site-ul web al comisarului Neelie Kroes
- Urmăriți activitatea dnei Neelie Kroes pe Twitter