Comisia Europeană a propus astăzi un
proiect de directivă privind facturarea electronică în domeniul
achizițiilor publice, însoțit de o comunicare în care își expune
viziunea pentru digitalizarea completă a procesului de achiziții
publice, așa-numitele „achiziții publice electronice de la un capăt la
altul”.
Facturarea
electronică este un pas important către o administrație publică
informatizată (e-guvernare) în Europa — una dintre prioritățile Agendei
digitale — și oferă posibilitatea de a înregistra importante beneficii
pe plan economic și ecologic. Comisia estimează că adoptarea facturării
electronice în sectorul achizițiilor publice din întreaga UE ar putea
genera economii de până la 2,3 miliarde EUR.
Comisarul pentru piața internă și servicii, Michel Barnier, a declarat: „Asigurarea unor administrații publice moderne și eficiente în UE reprezintă o prioritate pentru Comisia Europeană. Trecerea la achizițiile publice electronice, în special la facturarea electronică, poate să genereze economii semnificative și să faciliteze activitatea atât pentru guverne, cât și pentru mii de întreprinderi care își desfășoară activitatea în cadrul pieței interne. Trecerea de la documentele pe hârtie la facturarea complet automatizată poate reduce costurile primirii unei facturi de la 30-50 de euro la 1 euro. Aceste economii sunt binevenite și utile în actualul climat economic. Întrucât sectorul public realizează cele mai multe cheltuieli în UE, acesta trebuie să îndeplinească un rol de conducere în stimularea adoptării acestui nou sistem.”
Elemente-cheie ale inițiativelor:
Facturarea electronică
Proiectul de directivă privind
facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice propune
instituirea unui standard european de facturare electronică, care se
speră că va îmbunătăți interoperabilitatea între diferite sisteme de
facturare electronică, în principal cele naționale.
Scopul său
este de a elimina incertitudinea juridică, complexitatea excesivă și
costurile de funcționare suplimentare pentru operatorii economici care,
în prezent, trebuie să utilizeze diferite facturi electronice în statele
membre. Acest act legislativ va contribui, de asemenea, la stimularea
adoptării facturării electronice în Europa, care rămâne la un nivel
foarte scăzut, reprezentând numai 4-15 % dintre toate facturile
transmise.
Achiziții publice de la un capăt la altul
Comunicarea privind achizițiile publice
electronice de la un capăt la altul înscrie proiectul de directivă
privind facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice într-un
context mai larg și prezintă viziunea Comisiei privind digitalizarea
procesului de achiziții publice. Documentul identifică situația actuală
în ceea ce privește punerea în aplicare a serviciilor de achiziții
publice electronice și de facturare electronică în întreaga UE și
stabilește domeniile în care este necesar să se ia măsuri pentru a
realiza tranziția către achizițiile publice electronice de la un capăt
la altul:
- transformarea facturării electronice în regulă, mai degrabă decât excepție în domeniul achizițiilor publice;
- impulsionarea activității de standardizare;
- elaborarea de strategii naționale for achiziții publice electronice de la un capăt la altul;
- realizarea de schimburi de bune practici.
Comunicarea va servi ca bază
pentru eventuale inițiative viitoare privind alte activități de
digitalizare a procesului de achiziții publice.
Context
Agenda digitală pentru Europa,
unul dintre pilonii Strategiei UE 2020, identifică e-guvernarea și
piața unică digitală ca elemente esențiale ale unei economii moderne și
competitive a UE. În acest cadru, Comisia a depus eforturi semnificative
pentru a digitaliza achizițiile publice în UE. La sfârșitul anului
2011, ca parte a procesului de modernizare a cadrului juridic privind
achizițiile publice (IP/11/1580),
Comisia a propus ca etapele procedurii, notificarea electronică,
accesul electronic la documentele de achiziții și depunerea electronică,
să devină obligatorii pe teritoriul UE. Negocierile privind această
revizuire a normelor privind achizițiile publice sunt în curs de
finalizare.
În aprilie
2012, această propunere a fost urmată de comunicarea intitulată „O
strategie pentru achizițiile publice electronice” (IP/12/389),
care stabilește o strategie pentru tranziția la achizițiile publice
electronice. În 2010, Comisia a publicat o comunicare intitulată „Cum
poate Europa să profite din plin de avantajele facturării electronice”,
în care a invitat statele membre să adopte facturarea electronică și să
rezolve problemele care rezultă din lipsa de interoperabilitate între
sistemele de facturare electronică existente. Comunicarea a propus ca
„până în 2020, facturarea electronică să devină metoda predominantă de
facturare”. În 2012, Consiliul European a solicitat măsuri pentru a
promova facturarea electronică, iar Parlamentul European a solicitat ca
aceasta să devină obligatorie în achizițiile publice până în 2016. Ca
rezultat al acestor solicitări și având în vedere avantajele generate,
în octombrie 2012, Actul privind piața unică II (IP/12/1054)
a identificat o propunere privind facturarea electronică în domeniul
achizițiilor publice ca fiind una dintre cele douăsprezece
acțiuni-cheie.
Gestionarea
achizițiilor publice este de primă importanță în contextul actual de
consolidare bugetară. Întrucât cheltuielile publice pentru bunuri,
lucrări și servicii reprezintă 19 % din PIB-ul UE, gestionarea lor cât
mai eficientă poate contribui în mod semnificativ la îmbunătățirea
generală a eficienței cheltuielilor publice. O administrație publică
eficientă este un element esențial al competitivității economiei UE.
Modernizarea administrației publice a fost identificată ca fiind una
dintre cele cinci priorități ale analizei anuale a creșterii efectuate
de Comisie în 2012 și în 2013. Reforma achizițiilor publice,
digitalizarea administrației publice, reducerea sarcinii administrative
și creșterea transparenței sunt toate elemente de creștere.
Tranziția la achizițiile publice
electronice de la un capăt la altul poate genera toate aceste avantaje
și multe altele: aceasta poate avea ca rezultat economii semnificative
și simplificarea pentru actorii de pe piață, poate facilita inovarea și
poate iniția o regândire structurală a anumitor sectoare ale
administrației publice. De asemenea, poate facilita participarea
IMM-urilor la achizițiile publice prin reducerea sarcinii
administrative, prin creșterea gradului de transparență cu privire la
oportunitățile de afaceri și prin reducerea costurilor de participare.
Etapele următoare
Propunerea Comisiei privind facturarea
electronică va fi transmisă Consiliului de Miniștri și Parlamentului
European în vederea adoptării.
A se vedea, de asemenea, MEMO/13/614
Pentru mai multe informații privind politica UE în domeniul achizițiilor publice: