Stela Mocanu: „e-guvernarea înseamnă o interacţiune mai simplă pentru cetăţean”: Interviu
Stela Mocanu conduce Centrul pentru guvernare electronică - pe scurt e-guvernare -, gândit să dezvolte şi să extindă mereu serviciile către cetăţeni, care pot fi accesate prin internet. Guvernarea electronică are, în principiu, două mari avantaje: reduce birocraţia si mai ales, corupţia. Până în martie, precizează Stela Mocanu în interviul cu Europa Liberă, Orange şi Moldcel schimbă gratuit cartelele de telefon mobil cu cartele care au şi identitatea electronică a persoanei – cartele necesare pentru a beneficia de serviciile e-guvernării. Cu Stela Mocanu a stat de vorbă Vasile Botnaru:
Europa Liberă: În 2013, multă lume şi-a dat seama că e-guvernarea nu este o problemă tehnologică. Este o problemă de administrare, de relaţie între putere şi cetăţean. Dumneavoastră sunteţi interfaţa unei relaţii, o interfaţă modernă. Şi atunci este logic să vă întreb ce anume v-a reuşit, ca să certificaţi această poziţie de pionierat nu doar tehnologic, dar şi democratic?
Stela Mocanu: „În 2013, am reuşit împreună cu colegii din alte autorităţi publice să lansăm o serie de servicii publice electronice, care sunt foarte solicitate de cetăţeni. Adică oferim cetăţenilor posibilitatea să acceseze, să solicite online aceste servicii şi nu în modul tradiţional, mergând la ghişeele acestor autorităţi.
Aici aş vrea să menţionez trei servicii de solicitare online şi achitare online pentru acte de stare civilă, care au fost lansate recent. Am lansat, în acest an, câteva servicii pentru comunitatea oamenilor de afaceri şi anume posibilitatea să raporteze la Casa Naţională de Asigurări Sociale şi Asigurări Medicale online, deci acele rapoarte trimestriale pe care le depun, cu regularitate.
În plus, am venit cu un proiect mare cum este digitizarea arhivei stării civile, care trebuie să ofere posibilitatea accesării online a actelor de stare civilă şi va genera şi mai multe servicii electronice. În toamnă, a fost lansat serviciul de plăţi online, pentru că interacţiunea dintre cetăţean şi stat are şi componenta de plată pentru impozite, taxe sau alte plăţi care sunt relevante pentru serviciile publice. Respectiv, am putut crea acea platformă tehnologică, avem acele instrumente tehnologice la dispoziţie, ca mai multe servicii electronice să poată fi accesate în diferite sectoare: sănătate, educaţie, agricultură şi aceasta urmează să se întâmple în anul viitor.
Vom veni cu mai multe servicii electronice pentru cetăţeni. Pentru că, până la urmă, e-guvernarea înseamnă o interacţiune mai simplă, de oriunde, pentru cetăţean, fie că este în ţară sau este în afară, prin orice mijloc tehnologic, fie prin Internet sau cu telefonul mobil. ”