Potrivit unor noi date furnizate
de Comisia Europeană, 95 din cele 101 obiective digitale pentru 2015
sunt în grafic, progresele fiind, așadar, satisfăcătoare. Cetățenii și
întreprinderile din UE folosesc mai mult internetul, fac mai multe
cumpărături on-line și au mai multă încredere în TIC, precum și mai
multe competențe în acest domeniu, însă le lipsește adeseori
infrastructura de bandă largă de mare viteză, mai ales în zonele rurale,
pentru a-și satisface acest apetit digital, iar deficitul iminent în
materie de competențe digitale constituie în continuare o mare problemă
(a se vedea MEMO/14/383).
Dna Neelie Kroes, vicepreședintă a Comisiei Europene , a declarat: „Majoritatea cetățenilor europeni sunt acum activi în mediul digital și își doresc mai mult. Am rezolvat problema accesului la internet, dar deficitul în materie de competențe digitale persistă. Dacă nu vom lua mai multe măsuri, ne vom confrunta cu o subclasă analfabetă din punct de vedere digital în Europa”.
Gradul de utilizare regulată a internetului a crescut:
din 2010, numărul persoanelor care utilizează internetul cel puțin o
dată pe săptămână a crescut de la 60 % la 72 %. Progresele cele mai mari
se înregistrează în Grecia, România, Irlanda, Republica Cehă și
Croația.
Țările cu rezultatele cele mai bune
(peste 90 % din populație utilizează internetul) sunt Danemarca, Suedia,
Țările de Jos și Luxemburg. În comparație, în SUA 87 % dintre adulți
utilizează internetul.
S-au înregistrat progrese semnificative în rândul categoriilor defavorizate: utilizarea
de către șomeri, persoanele cu un nivel scăzut de educație și
persoanele în vârstă a crescut la 57 % de la 41 % în urmă cu patru ani.
Dacă tendințele actuale se mențin, obiectivul de 60 % va fi atins
înainte de 2015.
Numărul neutilizatorilor a scăzut cu o treime: 20 %
dintre cetățenii UE nu au utilizat niciodată internetul (cu o treime
mai puțini față de acum 4 ani). Dacă tendințele actuale se mențin,
obiectivul ADE de a reduce această valoare la 15 % până în 2015 va fi
atins.
Mult mai multe persoane fac cumpărături on-line: 47 %
dintre cetățenii UE fac, în prezent, cumpărături on-line, pondere care a
crescut cu 10 puncte procentuale, ceea ce înseamnă că obiectivul de a
se ajunge la 50 % în 2015 va fi probabil atins.
Accesul este asigurat: toți
cetățenii europeni au acum acces la banda largă, de obicei cu mai multe
opțiuni (fibră optică, cablu, ADSL sau conexiune mobilă 3G/4G), și toți
cetățenii europeni au cel puțin acces la tarife convenabile la banda
largă prin satelit.
Tehnologiile în bandă largă de mare viteză:
disponibilitatea conexiunii mobile 4G în bandă largă a crescut
vertiginos la 59 %, față de 26 % cu un an în urmă. Conexiunea fixă la
internet de cel puțin 30 Mbps este disponibilă pentru 62 % din populația
UE, față de 54 % cu un an în urmă și 29 % în 2010. Banda largă cu acces
rapid este deja disponibilă pentru cel puțin 90 % dintre gospodării în
Belgia, Danemarca, Lituania, Luxemburg, Malta, Țările de Jos și Regatul
Unit.
Principalele provocări rămase:
Întreprinderile mici pierd oportunități: doar 14 % dintre întreprinderile cu mai puțin de 250 de angajați fac vânzări on-line. În întreaga UE, nici măcar o țară nu se apropie de realizarea obiectivului mediu al UE de 33 % până în 2015.
Zonele rurale ale Europei se confruntă cu riscuri: în UE, numai 18 % dintre gospodăriile rurale au acces la banda largă de mare viteză.
În 2013, serviciile de e-Guvernare au stagnat,
fiind utilizate doar de 42 % din populația UE. Dacă se continuă în
acest ritm, statele membre nu vor atinge obiectivul de 50 % stabilit
pentru 2015.
Media în UE
| ||
Bandă largă
|
2014
|
Obiectiv
|
Acoperire de bandă largă de bază pentru toți
|
100 %
|
100 % (2013)
|
Piața unică digitală
| ||
Consumatori care fac cumpărături on-line
|
47 %
|
50 % (2015)
|
eCommerce transfrontalier
|
12 %
|
20 % (2015)
|
IMM-uri care fac vânzări on-line
|
14 %
|
33 % (2015)
|
Incluziunea digitală
| ||
Utilizarea regulată a internetului
|
72 %
|
75 % (2015)
|
Utilizarea regulată a internetului de către persoanele defavorizate
|
57 %
|
60 % (2015)
|
Persoane care nu au utilizat niciodată internetul
|
20 %
|
15 % (2015)
|
Serviciile publice
| ||
Cetățeni care interacționează on-line cu autoritățile publice
|
42 %
|
50 % (2015)
|
Cetățeni care transmit autorităților publice formulare completate pe cale electronică până în 2015
|
21 %
|
25 % (2015)
|
Astăzi, Comisia a publicat, de asemenea, cea de a 11-a ediție a Analizei comparative privind e-Guvernarea.
Mai mult
- Tabloul de bord al Agendei digitale
- Profilurile țărilor incluse în tabloul de bord: trec în revistă serviciile de bandă largă, utilizarea internetului, serviciile de e-Guvernare și tendințele în materie de legislație și de cercetare din domeniul telecomunicațiilor pentru fiecare țară din UE.
- MEMO/14/383 Tehnologia digitală creează sau distruge locuri de muncă? Au cetățenii europeni competențele digitale necesare pentru a găsi un loc de muncă și a-l păstra?
- Scoreboard infographic
- Agenda digitală
- Neelie Kroes