UE: Drepturile consumatorilor în era digitală

13.06.2014

Noua Directivă a UE privind drepturile consumatorilor, care recent a intrat în vigoare, consolidează drepturile consumatorilor, oriunde și ori de câte ori aceștia își fac cumpărăturile în Europa — online sau în oraș. Pentru a se asigura aplicarea uniformă a noilor norme pe teritoriul UE, astfel încât consumatorii să beneficieze de ele indiferent în ce stat membru se află, Comisia Europeană publică de asemenea un document de orientare pentru autoritățile naționale, inclusiv un model opțional pentru aducerea la cunoștința consumatorilor a informațiilor esențiale, care vor fi postate pe produsele digitale.

„În prezent, Europa pune capăt înșelării consumatorilor în cadrul tranzacțiilor online. Începând de astăzi, fiecare consumator din Uniunea Europeană își poate revendica drepturile de care beneficiază în temeiul Directivei privind drepturile consumatorilor, prin urmare: nu vor mai exista opțiuni predefinite atunci când achiziționați un bilet de avion, nu vor mai exista suprataxe pentru efectuarea plății online cu cardul de credit și nu vor mai exista comercianți care vă vor spune că nu puteți returna un produs pe care l-ați cumpărat online”, a declarat doamna Viviane Reding, vicepreședinte al Comisiei și comisarul UE pentru justiție. „Un consumator încrezător este cea mai bună știre privind piața unică. Acordarea unui statut prioritar consumatorilor prin stimularea încrederii lor reprezintă cel mai ieftin pachet de măsuri de stimulare pe care Europa îl poate institui. Comisia Europeană urmează să verifice cu rigurozitate dacă statele membre respectă ceea ce au convenit anterior, punând în aplicare în mod corect normele și acordând consumatorilor drepturile pe care le merită”.

Noua Directivă a UE privind drepturile consumatorilor armonizează normele naționale de protecție a consumatorilor în mai multe domenii importante, cum ar fi informațiile de care consumatorii au nevoie înainte să achiziționeze produse și servicii, precum și dreptul lor de a anula achiziții efectuate online. Armonizarea sporită înseamnă că, de acum încolo, consumatorii se vor putea baza pe aceleași drepturi, indiferent de locul unde aceștia își fac cumpărăturile în UE. Aceasta înseamnă, de asemenea, norme mai simple și mai previzibile pentru comercianți, care vor avea astfel mai multe stimulente pentru a-și extinde activitățile la nivel transfrontalier.