06.05.2015
descarcati |
O strategie privind piața unică digitală pentru Europa: COMUNICARE A COMISIEI CĂTRE PARLAMENTUL EUROPEAN, CONSILIU, COMITETUL ECONOMIC ȘI SOCIAL EUROPEAN ȘI COMITETUL REGIUNILOR Bruxelles, 6.5.2015 COM(2015) 192 final
Economia mondială devine rapid digitală.
Tehnologiile informației și comunicațiilor (TIC) nu mai reprezintă un
sector specific, ci fundamentul tuturor sistemelor economice inovatoare
moderne. Internetul și tehnologiile digitale ne transformă viețile,
modul în care trăim – ca persoane fizice, în afaceri, precum și în
comunitățile noastre – pe măsură ce se integrează mai mult în toate
sectoarele economiei și societății noastre.
Amploarea și rapiditatea acestor schimbări oferă
oportunități imense pentru inovare, creștere economică și locuri de
muncă. De asemenea, acestea atrag atenția autorităților publice asupra
unor chestiuni politice dificile care necesită o acțiune coordonată din
partea UE. Toate statele membre se confruntă cu probleme similare, dar
nivelul național este prea limitat pentru a le permite să profite de
toate oportunitățile și să se ocupe de toate provocările generate de
această schimbare de proporții. În multe cazuri cadrul adecvat se
găsește la nivel european. Acesta este motivul pentru care Comisia
Europeană a stabilit crearea unei piețe unice digitale ca fiind una
dintre prioritățile sale esențiale.
Într-o piață unică digitală libera circulație a
mărfurilor, a persoanelor, a serviciilor și a capitalurilor este
asigurată și persoanele fizice și întreprinderile, indiferent de
cetățenie sau de locul de reședință, pot beneficia de un acces
neîntrerupt la activități online și pot exercita astfel de activități în
condiții de concurență loială și la un nivel ridicat de protecție a
consumatorilor și a datelor cu caracter personal. Realizarea unei piețe
unice digitale va garanta faptul că Europa se menține pe o poziție de
top la nivel mondial în domeniul economiei digitale, sprijinind astfel
întreprinderile europene să dobândească o dimensiune globală.
Europa are capacitatea de a fi lider în economia
digitală globală, dar, în prezent, nu reușim să valorificăm la maximum
beneficiile oferite de aceasta. Ambițiile UE de dezvoltare sunt
înfrânate de fenomenul fragmentării și de obstacole care nu există în
cadrul pieței unice fizice. Reducerea acestor obstacole în interiorul
Europei ar putea contribui cu o sumă suplimentară de 415 miliarde EUR la
PIB-ul european
1
. Economia digitală poate extinde piețele și
poate promova servicii de mai bună calitate la prețuri mai avantajoase,
poate oferi mai multe posibilități de alegere și poate crea noi surse
de ocupare a forței de muncă. O piață unică digitală poate favoriza
înființarea de întreprinderi noi și poate permite întreprinderilor
existente să se dezvolte și să profite de amploarea unei piețe de peste
500 de milioane de locuitori.
Prezenta strategie privind piața unică digitală a
beneficiat de contribuții din partea statelor membre, a Parlamentului
European și a părților interesate, precum și de dialogul cu acestea.
Strategia are un domeniu de aplicare multianual și se axează pe
acțiuni-cheie interdependente care pot fi întreprinse numai la nivelul
UE. Acestea au fost alese pentru a avea un impact maxim, pot fi
realizate în cursul mandatului acestei Comisii și vor fi puse în
aplicare în conformitate cu principiile unei mai bune legiferări.
Fiecare acțiune va face obiectul unor consultări adecvate și al unei
evaluări corespunzătoare a impactului. Strategia privind piața unică
digitală va avea la bază trei piloni.
Un acces mai bun al consumatorilor și al întreprinderilor la bunuri și servicii online în întreaga Europă
– în acest scop, este necesară eliminarea rapidă a principalelor
diferențe dintre mediul online și cel offline pentru a înlătura
obstacolele din calea activității online transfrontaliere.
Crearea condițiilor adecvate pentru dezvoltarea rețelelor și a serviciilor digitale
– pentru aceasta sunt necesare infrastructuri și servicii de conținut
de mare viteză, sigure și fiabile, susținute de un cadru de reglementare
adecvat pentru inovare, investiții, concurență loială și condiții
echitabile de concurență.
Valorificarea la maximum a potențialului de creștere al economiei digitale europene
– pentru a atinge acest obiectiv sunt necesare investiții în
infrastructurile și tehnologiile TIC, de exemplu cloud computingul și
volumele mari de date (Big Data), precum și
cercetare și inovare pentru a stimula competitivitatea industrială și
îmbunătățirea serviciilor publice, a incluziunii și a competențelor.