10 ianuarie 2017
Comisia Europeană a propus ca parte a Strategiei sale privind piața unică digitală, prezentată în mai 2015, soluții politice și juridice menite să deblocheze potențialul economiei europene bazate pe date.
Comisia abordează acest aspect deoarece UE nu valorifică încă la
maximum potențialului pe care îl reprezintă datele. Pentru a îndrepta
această situație, trebuie eliminate restricțiile nejustificate din calea
liberei circulații a datelor la nivel transfrontalier, precum și o
serie de incertitudini juridice. Comunicarea prezentată astăzi propune
soluții politice și juridice menite să deblocheze potențialul economiei
europene a datelor. Pentru stabilirea următoarele etape, Comisia a
lansat, de asemenea, două consultări publice și o dezbatere cu statele
membre și cu părțile interesate.
Andrus Ansip, vicepreședinte pentru piața unică digitală, a declarat: Datele digitale ar trebui să poată circula în mod liber dintr-un loc într-altul, dincolo de frontiere și în interiorul unui spațiu de date unic. În Europa, fluxul de date și accesul la acestea sunt adesea împiedicate de normele privind localizarea sau de alte obstacole tehnice și juridice. Dacă dorim ca economia bazată pe date să ducă la o creștere economică și la crearea de locuri de muncă, este necesar ca datele să fie utilizate. Însă, pentru a fi utilizate, acestea trebuie, de asemenea, să fie disponibile și analizate. Avem nevoie de o abordare coordonată și paneuropeană pentru a valorifica la maximum oportunitățile oferite de date, bazându-ne pe norme UE solide în materie de protecție a datelor cu caracter personal și a vieții private.”
Elżbieta Bieńkowska, comisarul pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, a declarat: Datele sunt motorul noii economii. Pentru a asigura succesul Europei în noua eră a economiei industriale, avem nevoie de un cadru solid și previzibil pentru fluxul de date în interiorul pieței unice. Existența unor norme clare privind accesul la date, securitatea și răspunderea este esențială pentru ca întreprinderile europene, IMM-urile și întreprinderile nou-înființate să profite pe deplin de potențialul de creștere al internetului obiectelor. În loc să construim frontiere digitale, ar trebui să ne axăm pe dezvoltarea unei economii europene bazate pe date, competitivă și pe deplin integrată în cadrul economiei mondiale bazate pe date.”
În comunicare, Comisia a propus, de asemenea, statelor membre
interesate să se implice în proiecte transfrontaliere care să analizeze
noile probleme care apar în domeniul datelor în situații reale. În
diverse state membre sunt deja în curs de desfășurare proiecte privind
mobilitatea cooperativă, conectată și automatizată (CAD) care permit
automobilelor să se conecteze unele cu altele și cu infrastructura
rutieră. Comisia dorește să pornească de la aceste proiecte și să
testeze implicațiile pe care accesului la date și răspunderea privind
datele le au asupra reglementării.
Economia bazată pe date a UE a fost estimată la 272 miliarde EUR în
2015 (înregistrând o creștere anuală de 5,6 %) și ar putea oferi 7,4
milioane de locuri de muncă până în 2020. Aceste date pot fi utilizate
pentru a îmbunătăți aproape fiecare aspect al vieții cotidiene, de la
analiza activității economice la stabilirea prognozei meteo, de la o
nouă eră în medicină care să permită o asistență medicală personalizată,
la drumuri mai sigure cu mai puține ambuteiaje. Acesta este motivul
pentru care comunicarea Comisiei pune accentul pe rolul fluxului liber
de date în UE.
În plus, studiile evidențiază numeroase restricții juridice sau
administrative, în principal sub formă de obligații de localizare a
datelor naționale care afectează întreaga piață a datelor la nivelul UE.
Înlăturarea acestor restricții ar putea contribui la PIB cu până la 8
miliarde EUR anual (studiu).
Toate aceste inițiative se bazează pe norme stricte de protejare a datelor cu caracter personal (Regulamentul general privind protecția datelor, adoptat anul trecut) și pe norme care să asigure confidențialitatea comunicațiilor electronice (a se vedea propunerea de astăzi privind confidențialitatea electronică), întrucât încrederea constituie fundamentul pe care se poate construi o economie bazată pe date.
Regulamentul general privind protecția datelor (RGPD) prevede o serie
completă de norme privind prelucrarea datelor cu caracter personal în
UE, inclusiv a datelor generate automat sau a celor industriale care
identifică sau permit identificarea persoanelor fizice. Fluxul liber al
datelor cu caracter personal în UE este asigurat prin stabilirea unor
standarde înalte uniforme de protecție a datelor. Cu toate acestea,
Regulamentul general privind protecția datelor nu se aplică datelor fără
caracter personal în cazul în care este vorba de date industriale sau
generate în mod automat, nici obstacolelor din calea circulației datelor
cu caracter personal bazate pe alte motive decât pe cel al protecției
datelor cu caracter personal, de exemplu în cazul dreptului fiscal sau
al legislației din domeniul contabilității.
Pentru a valorifica la maximum datele în beneficiul economiei europene, Comisia:
- se va angaja în dialoguri structurate cu statele membre și cu părțile interesate pentru a discuta proporționalitatea restricțiilor datelor determinate de locație. Obiectivul este, de asemenea, de a colecta dovezi suplimentare cu privire la natura acestor restricții și la impactul acestora asupra întreprinderilor, în special a IMM-urilor și întreprinderilor noi, precum si asupra organizațiilor din sectorul public;
- va iniția, dacă este necesar și oportun, măsuri de punere în aplicare și, în cazul în care este necesar, va prezenta noi inițiative pentru a aborda restricțiile nejustificate sau disproporționate privind localizarea datelor.
Comisia a analizat, de asemenea, incertitudinile juridice create de
noile probleme care apar în contextul economiei bazate pe date și invită
părțile interesate să își exprime punctele de vedere cu privire la
posibilele răspunsuri politice și juridice în ceea ce privește:
- Accesul la date și transferul de date. Utilizarea pe scară largă a datelor generate în mod automat care nu au caracter personal poate conduce la inovații importante, la întreprinderi nou-înființate și la noi modele de afaceri apărute în UE.
- Răspunderea privind produsele și serviciile bazate pe date. Normele actuale ale UE privind răspunderea nu sunt încă adaptate la produsele și serviciile din ziua de azi, bazate pe date.
- Portabilitatea datelor. Portabilitatea datelor fără caracter personal este în prezent complicată de procese precum transferul unor cantități importante de date ale companiei de la un furnizor de servicii cloud la altul.
Context
Inițiativele de astăzi vor contribui la eliminarea obstacolelor care
persistă pe piața unică, astfel cum a solicitat Consiliul European în
decembrie 2016 (concluzii).
Cu sprijinul Parlamentului European și al statelor membre, piața unică
digitală ar trebui finalizată cât mai rapid cu putință. Inițiativele de
astăzi vor contribui la conturarea viitoarei agende politice privind
economia europeană bazată pe date. Consultarea cu privire la dezvoltarea economiei europene bazate pe date
se va desfășura până la 26 aprilie 2017 și va contribui la elaborarea
potențialei inițiative viitoare a Comisiei referitoare la economia
europeană bazată pe date în cursul anului 2017. Consultarea referitoare la evaluarea Directivei privind răspunderea pentru produsele cu defect
se va desfășura până la data de 26 aprilie 2017. Aceste consultări
vizează producătorii, colectorii, utilizatorii potențiali și reali ai
datelor fără caracter personal, în special datele brute automate sau
generate de senzori. Acestea includ întreprinderile de toate
dimensiunile, producătorii și utilizatorii de dispozitive conectate,
operatorii și utilizatorii de platforme on-line, brokerii de date,
autoritățile publice, organizațiile neguvernamentale, institutele de
cercetare și consumatorii.
Pentru informații suplimentare
- Fișa informativă: Dezvoltarea unei economii europene bazate pe date - Întrebări frecvente
- Comunicarea „Dezvoltarea unei economii europene bazate pe date”
- Pagină web privind consultări publice
- # dataeconomy