20.11.2017
Parlamentul European, Consiliul și Comisia și-au
onorat angajamentele asumate în cadrul reuniunii la nivel înalt pe teme
digitale care a avut loc în luna septembrie la Tallinn, punând capăt
geoblocării nejustificate, unul dintre dosarele prioritare ale UE pentru
2017
„Eliminarea geoblocării nejustificate reprezintă un pas
important pentru consumatori și pentru crearea unei veritabile piețe
unice digitale care să funcționeze pentru toți. Pe lângă
eliminarea tarifelor de roaming și portabilitatea, cetățenii UE vor
beneficia și de posibilitatea de a achiziționa online mobilier nou, de a
rezerva camere de hotel sau de a-și utiliza cardul de credit peste
granițe, la fel ca acasă.”
Pentru cetățeni, acest lucru
înseamnă că vor putea să folosească internetul pentru a cumpăra aparate
electrice noi, a închiria o mașină sau a-și achiziționa bilete la
concerte peste granițe, în aceleași condiții ca și în țara lor de
origine. Noile norme vor garanta faptul că cetățenii nu se vor mai
confrunta cu obstacole precum solicitarea de a plăti cu o carte de debit
sau de credit emisă în altă țară. Pentru întreprinderi, acestea vor
aduce o mai mare certitudine juridică în ceea ce privește desfășurarea
activităților la nivel transfrontalier
Noile norme stabilesc trei situații specifice în care să
poată fi exclusă de la bun început orice justificare și orice criteriu
obiectiv care ar permite aplicarea unui tratament diferit clienților din
state membre diferite ale UE.
Acestea sunt:
· Vânzarea de bunuri
fără livrare fizică. Exemplu: un client din Belgia dorește să cumpere
un frigider și găsește cea mai bună ofertă pe un site german. Clientul
va avea dreptul să comande produsul și să îl colecteze la sediul
comerciantului sau să organizeze el însuși livrarea la domiciliul său.
· Vânzarea de servicii prestate pe cale electronică.
Exemplu: o consumatoare bulgară dorește să cumpere servicii de găzduire
pentru site-ul său de la o întreprindere spaniolă. Aceasta va avea acum
acces la serviciu, se va putea înregistra și va putea achiziționa
serviciul respectiv fără a plăti comisioane suplimentare față de un
consumator spaniol.
· Vânzarea de servicii prestate într-un loc fizic anume.
Exemplu: o familie din Italia poate cumpăra direct bilete la un parc de
distracții din Franța, fără a fi redirecționată către un site din
Italia.
Regulamentul nu impune obligația de a vinde și nu
armonizează prețurile. Acesta abordează, în schimb, discriminarea în
ceea ce privește accesul la bunuri și servicii în cazurile în care o
astfel de discriminare nu poate fi justificată obiectiv (de exemplu,
prin obligațiile în materie de TVA sau prin existența unor cerințe
juridice diferite).
Noile norme vor intra în vigoare direct, la
nouă luni de la publicarea lor în Jurnalul Oficial al UE, pentru a
permite în special micilor comercianți să se adapteze la acestea.