Cum poate UE să ajute oamenii, instituțiile și sistemele de educație să se adapteze la schimbările din lumea digitală?
Planul
de acțiune privind educația digitală stabilește o serie de inițiative
prin care să sprijine oamenii și organizațiile să facă față schimbărilor
rapide din universul digital. Planul de acțiune se concentrează pe
dezvoltarea competențelor digitale (competențe, cunoștințe și atitudini)
necesare pentru a putea lucra și participa la societate în sens mai
larg, pe utilizarea eficace a tehnologiei în procesul de educație și pe
folosirea datelor și a previziunilor pentru a ameliora sistemele de
educație. Măsurile vor include sprijinirea școlilor pentru ca acestea să
aibă acces la conexiuni de mare viteză în bandă largă, folosirea mai
intensă a SELFIE, un nou instrument de autoevaluare elaborat de Comisie
pentru a ajuta școlile să utilizeze mai bine tehnologia destinată
predării și învățării și o campanie de sensibilizare a publicului cu
privire la siguranța online, la igiena cibernetică și la educația în
domeniul mass-mediei.
Cum va sprijini Comisia Europeană punerea în aplicare a planului?
Planul
de acțiune indică o serie de inițiative pe care le va implementa
Comisia, în parteneriat cu statele membre și părțile interesate, până la
sfârșitul anului 2020. Planul va fi implementat în contextul procesului
Educație și formare profesională 2020
(ET 2020), cadrul UE pentru cooperarea dintre statele membre în materie
de educație și formare. Comisia va colabora îndeaproape cu părțile
interesate, inclusiv cu Grupul de lucru pentru ET 2020 referitor la
competențele și aptitudinile digitale.
Care sunt principalele priorități ale planului?
Planul de acțiune are trei obiective-cheie:
- o mai bună utilizare a tehnologiilor digitale pentru predare și învățare;
- dezvoltarea competențelor digitale necesare pentru a putea trăi și lucra într-o epocă a evoluțiilor digitale rapide;
- o educație de calitate superioară prin intermediul unei analize a datelor și a unor previziuni mai bune.
Ce se poate face pentru ca tehnologia informației și comunicațiilor (TIC) și subiectele STIM să devină atrăgătoare pentru fete?
Reiese
din studii că interesul pentru studii și cariere în domeniul STIM
(științe, tehnologie, inginerie și matematică ) al elevelor scade
adeseori până la vârsta de 15 ani. Fetele ar dori să aibă mai multe
modele de sex feminin în domeniul STIM și să poată beneficia de mai
multă experiență practică în ceea ce privește subiectele STIM. În planul
de acțiune, Comisia se angajează să colaboreze cu sectorul, cu ONG-uri
și cu sistemele de educație pentru a se asigura că elevele stăpânesc
competențele digitale și au la dispoziție modelele și mentorii pozitivi
de care au nevoie pentru a contribui la asigurarea participării în egală
măsură la studiile și carierele din domeniul STIM.
Comisia va încuraja organizarea unui număr mai mare de cursuri de programare pentru fete în contextul inițiativei Săptămâna UE a programării. Comisia va colabora și cu Coaliția pentru competențe și locuri de muncă în sectorul digital
și cu alte organizații din Europa pentru a promova activități prin care
fetele și femeile să fie încurajate să își dezvolte competențele
digitale. Comisia va recurge la conlucrarea cu întreprinderile și
societatea civilă în scopul de a elimina stereotipurile și de a se
asigura că fetele sunt mai bine informate în legătură cu posibilitățile
de a găsi locuri de muncă în sectorul TIC. Comisia va porni de asemenea
de la inițiative de succes promovate de Institutul European de Inovare
și Tehnologie (EIT), de exemplu ateliere destinate elevilor din
învățământul secundar.
Cum va ajuta Comisia Europeană la modernizarea benzii largi de mare viteză în școli?
Există
o diferență clară între țările UE în privința domeniului digital: în
unele state, școlile sunt deja conectate la banda largă de mare viteză,
iar în altele, școlile înregistrează deficiențe la acest capitol. Una
dintre cauzele pentru care școlile nu sunt conectate este că o serie de
școli și autorități locale nu sunt la curent cu opțiunile disponibile
legate de serviciile de bandă largă, nici cu sursele posibile de sprijin
și finanțare. Comisia Europeană va depune eforturi pentru ca acest
lucru să se schimbe, de exemplu, prin Rețeaua UE a birourilor cu competențe în materie de bandă largă, recent înființată.
În
plus, Comisia va analiza modalitățile în care poate sprijini
conectivitatea de mare viteză în școli, și anume printr-un sistem de
servicii publice gratuite axat pe zonele dezavantajate.
De ce propune Comisia un cadru pentru calificările certificate digital?
Tehnologiile
digitale oferă modalități noi de sporire a credibilității și
transparenței calificărilor și de protecție împotriva falsificării
documentelor. Calificările digitale sunt mai mobile decât certificatele
„pe suport de hârtie” și pot fi stocate pe mai multe servere sau în mai
multe instituții. Acestea pot include metadate cuprinzătoare, pot fi mai
ușor de afișat în CV-uri, pe platforme de comunicare socială și pe
pagini web personale și pot fi văzute de părțile interesate.
Crearea
unui Spațiu european al învățământului înseamnă că și calificări
obținute de la prestatori de mici dimensiuni sunt recunoscute și pot fi
fiabile, în special într-un context transfrontalier. Un cadru pentru
calificări semnate digital va permite o mai mare coerență și va oferi
sprijin pentru asigurarea calității, va spori transferabilitatea și
comparabilitatea și va veni în sprijinul mobilității, al cooperării și
al realizării de schimburi.
Cum va promova Comisia Europeană programarea?
Obiectivul
Comisiei este de implica, până în 2020, cel puțin jumătate din școli în
Săptămâna UE a programării. Săptămâna UE a programării este o acțiune
dinamică la nivel local care urmărește să aducă programarea și
alfabetizarea digitală în atenția tuturor europenilor într-un mod
distractiv și antrenant, lăsându-i pe participanți să facă cunoștință cu
programarea, hardware-ul, imprimarea 3D, roboții, etc.
Deoarece
acest lucru se face prin intermediul școlilor, poate implica toți
tinerii, fete și băieți în egală măsură. Totodată, întrucât cadrele
didactice pot explora programarea în diverse domenii împreună cu elevii
lor, acestea își îmbunătățesc competențele cu privire la utilizarea
programării ca instrument pentru predarea competențelor digitale.
Pentru
a promova și mai mult programarea, Comisia va colabora cu ambasadorii
Săptămânii UE a programării, cu statele membre, cu rețeaua eTwinning, cu
Coaliția pentru competențe și locuri de muncă în sectorul digital, cu
campionii digitali și cu alte organisme și organizații interesate.
Cu
ce riscuri se confruntă elevii când folosesc tehnologiile și ce poate
face UE pentru a-i proteja și a le oferi toate instrumentele de care au
nevoie?
În această lume tot mai conectată, riscurile
includ vulnerabilitatea datelor personale, amenințările la adresa
securității cibernetice și frauda, știrile false, hărțuirea online și
radicalizarea violentă. Trebuie abordate toate aspectele siguranței
online și ale igienei cibernetice, iar oamenii trebuie să înțeleagă, de
exemplu, cum trebuie să își gestioneze prezența online, să își țină
conturile, informațiile și dispozitivele în siguranță.
Este
esențial să se stimuleze gândirea critică și să se sporească gradul de
educație în domeniul mass-mediei ale copiilor și tinerilor. Tehnologiile
digitale vor continua să se integreze în viețile noastre fizice și
mentale și cetățenii din toate generațiile trebuie să stăpânească
competențele digitale, să poată profita de posibilitățile puse la
dispoziție de tehnologia digitală și totodată să fie conștienți de
riscurile implicate de digitalizare și să se protejeze de acestea.
UE
va promova activitățile educative și de sporire a gradului de
conștientizare care urmăresc să le ofere tuturor cetățenilor UE toate
instrumentele necesare pentru ca aceștia să devină utilizatori activi,
responsabili și critici ai tehnologiilor și care să fie în siguranță
atunci când le folosesc. O astfel de acțiune va fi lansarea unei
campanii la nivelul întregii UE pe tema igienei cibernetice, a educației
în domeniul mass-mediei și al platformelor de comunicare socială și a
unor modalități eficace de a aborda riscurile prezente online precum
hărțuirea online, știrile false sau conținutul deranjant. Campania va
include toate părțile interesate relevante și îi va avea ca public-țintă
pe copii, pe tineri, pe părinți și pe educatori. Mai mult, acțiunea îi
va sprijini pe educatorii din toată Europa să înțeleagă și să predea
securitatea cibernetică prin crearea și predarea de cursuri online și
față în față pentru profesori.
Mai mult
- Noi inițiative privind îmbunătățirea competențelor-cheie și a competențelor digitale ale cetățenilor europeni
- Fișă informativă privind Planul de acțiune în domeniul educației digitale
- Planul de acțiune în domeniul educației digitale