După doi ani de la propunerea de
când Comisia Europeană a unei reforme majore a normelor UE de protecție a
datelor pentru a le adapta la condițiile din secolul XXI (IP/12/46), s-au înregistrat progrese considerabile (MEMO/14/60
din 27 ianuarie). În octombrie 2013, comisia pentru libertăți civile,
justiție și afaceri interne (LIBE) a Parlamentului European au votat cu o
largă majoritate sprijinirea propunerilor Comisiei (MEMO/13/923).
Miniștrii din cadrul Consiliului „Justiție” au participat între timp la
numeroase discuții privind propunerile, dar nu au căzut încă de acord
asupra unui mandat de începere a negocierilor cu Parlamentul European.
Astăzi, cu ocazia Zilei europene a protecției datelor, într-un discurs
ținut la Centrul de Studii Politice Europene (CEPS), dna vicepreședinte
Viviane Reding, comisarul UE pentru justiție, a făcut apel la un „pact
pentru Europa în materie de protecție a datelor” (SPEECH/14/62). Experți
ai Comisiei Europene vor răspunde la întrebări cu privire la protecția
datelor în direct, prin intermediul unui chat pe Twitter între orele
12.00-13.30 ora Europei Centrale. Puteți participa la discuții cu hashtag-urile #EUdataP și #EUchat.
„Trebuie să abordăm cu seriozitate protecția datelor. Parlamentul European a înțeles acest lucru și comisia sa LIBE a votat în luna octombrie în favoarea unui regulament solid, cu sancțiuni credibile care să asigure respectarea normelor europene. Săptămâna trecută, la Atena, cele trei instituții — Comisia Europeană, cei doi raportori ai Parlamentului European, precum și președinția greacă și președinția italiană care urmează să preia mandatul la nivelul UE — au convenit asupra unei foi de parcurs pentru a obține un acord privind reforma în materie de protecție a datelor înainte de sfârșitul acestui an. Având în vedere că negocierile referitoare la Directiva privind protecția datelor din 1995 au durat cinci ani, acesta este un rezultat mai degrabă pozitiv. Acest lucru corespunde, de asemenea, concluziilor la care șefii de stat și de guvern au ajuns în cadrul summitului european din octombrie, când au fost de acord cu faptul că regulamentul privind protecția datelor ar trebui să fie pus în aplicare în toate statele membre până cel târziu în 2015”, a afirmat dna vicepreședinte în discursul său, discutând despre ritmul negocierilor.
Aceasta a adăugat: „Dacă UE vrea să fie credibilă în eforturile sale de a restabili încrederea, dacă vrea să reprezinte un model pentru alte continente, atunci ea trebuie să facă ordine în propria gospodărie. (…)”
În opinia dnei vicepreședinte Reding,
soluția adecvată pentru restabilirea încrederii — în relațiile
transatlantice, precum și în ceea ce privește modul în care
întreprinderile și guvernele gestionează datele cu caracter personal ale
cetățenilor — este un pact pentru Europa în materie de protecție a datelor. Acesta ar trebui să aibă la bază opt principii:
- „Reforma în materie de protecție a datelor trebuie să fie înscrisă în legislație. Îmi doresc ca în 2014 protecția datelor să cunoască o viteză maximă.”
- „Reforma nu ar trebui să facă o distincție între sectorul privat și sectorul public. Cetățenii pur și simplu nu ar înțelege o astfel de distincție într-o perioadă în care sectorul public colectează, coroborează și uneori chiar vinde date cu caracter personal. De asemenea, este foarte dificil să se facă o distincție atunci când o autoritate locală poate cumpăra spațiu de stocare într-un cloud privat.”
- „Actele legislative care instituie norme de protecție a datelor sau care afectează viața privată trebuie să facă obiectul unei dezbateri publice, deoarece acestea vizează libertățile civile online.”
- „Colectarea datelor ar trebui să aibă un obiect specific și să se limiteze la ceea ce este proporțional cu obiectivele care au fost stabilite. Supravegherea generalizată a datelor transmise în cadrul comunicațiilor electronice nu este acceptabilă.”
- „Actele legislative trebuie să fie clare și trebuie să fie actualizate. Nu este posibil ca statele să se bazeze pe norme depășite, elaborate într-o altă epocă tehnologică, pentru a reglementa programele de supraveghere moderne.”
- „Securitatea națională ar trebui să fie invocată cu moderație. Ar trebui să fie excepția, mai degrabă decât regula.”
- „Dacă nu se prevede un rol pentru autoritățile judiciare, nu poate exista un adevărat control. Este bine să existe un control executiv, este necesar să se asigure un control parlamentar, însă este esențial să existe un control judiciar.”
- „Un mesaj adresat prietenilor noștri americani: normele privind protecția datelor ar trebui să se aplice indiferent de cetățenia persoanei în cauză. Aplicarea unor standarde diferite în cazul propriilor resortisanți și al resortisanților altor țări nu are niciun sens având în vedere caracterul deschis al internetului.”
Context
Datele reprezintă moneda erei
digitale. Datele sunt utilizate de toate tipurile de întreprinderi – de
la firmele de asigurare și bănci până la site-urile de socializare și
motoarele de căutare. Într-o lume globalizată, transferul de date către
țări terțe a devenit un factor important în viața de zi cu zi. Nu există
granițe online, iar „cloud computingul” face ca datele să poată fi
transmise de la Berlin pentru a fi prelucrate la Boston și stocate la
Bangalore.
Pentru a înflori, economia
digitală are nevoie de încredere. În același timp, având în vedere că
dezvăluiri privind programele de supraveghere apar aproape zilnic în
presă, mulți oameni nu se simt în siguranță atunci când trebuie să își
divulge datele cu caracter personal online. 92 % dintre europeni sunt
îngrijorați că există aplicații mobile care le colectează datele fără
consimțământul lor. 89 % dintre ei afirmă că doresc să știe în ce moment
datele de pe telefonul lor inteligent sunt comunicate unei părți terțe.
Norme solide, fiabile și aplicate în mod consecvent vor face din
prelucrarea datelor un proces mai sigur și mai ieftin, consolidând
totodată încrederea cetățenilor. La rândul său, încrederea stimulează
creșterea economică. Unele estimări arată că produsul intern brut al UE
s-ar putea majora cu încă 4 % până în 2020 dacă UE va lua măsurile
necesare pentru a crea o piață unică digitală modernă.
La 25 ianuarie 2012, Comisia
Europeană a propus o reformă cuprinzătoare a normelor de protecție a
datelor adoptate de UE în 1995, pentru a consolida drepturile privind
protecția vieții private pe internet și a stimula economia digitală a
Europei. Pentru o privire de ansamblu asupra situației actuale, după doi
ani de când Comisia și-a prezentat propunerea, a se vedea MEMO/14/60, care prezintă în detaliu avantajele reformei pentru consumatori și pentru întreprinderi.
Pentru informații suplimentare
Ziua Europeană a Protecției Datelor 2013
Protectia datelor : politici europene
- MEMO/ 27.01.2014 cu ocazia Zilei protecției datelor
- Discursul dnei Reding la CEPS: SPEECH/14/62
- Dosar de presă: reforma în materie de protecție a datelor:
- Comisia Europeană – protecția datelor: