Bilanţ realizărilor e-Guvernări în Republica Moldova

Stela Mocan: „cu platformele digitale la dispoziție e nevoie doar de voință politică pentru a le utiliza în beneficiul cetățeanului” : Interviu  cu șefa Centrului de Guvernare electronică de la Chișinău.

Guvernul spune că cetăţenii şi firmele pot solicita astăzi prin internet aproape o sută de servicii şi documente eliberate de instituţiile publice, de la acte de stare civilă – la extrase din registrul bunurilor imobile. Un bilanţ al aşa numitei E-Guvernări în Republica Moldova.

Stela Mocan: „Au fost lansate un şir de servicii publice în format electronic, nu multe, însă dacă vorbesc doar de ceea în ce a investit Centrul în ultimii trei ani de zile, din banii creditului Băncii Mondiale, vorbim de factura fiscală electronică, de e-viza, de raportare electronică la Casa Naţională de Asigurări în Medicină, vorbim de aplicarea on-line pentru cazierul judiciar, aplicarea on-line pentru licenţă, acte normative în construcţie, care pot fi accesate on-line.

Vorbim de câteva servicii care sunt acum în implementare cum este registrul digital agricol, deci, dacă vrem să mergem în Uniunea Europeană, să trecem la standardele Uniunii Europene, să avem transparenţă în domeniul agriculturii, calitate, avem nevoie de acest serviciu digital agricol care urmează a fi lansat anul viitor.


Tot un proiect important, care vine pe filiera anticorupţie, se referă la registrul controalelor, o platformă care reuneşte peste 20 de autorităţi şi organe cu funcţii de control, care îşi publică orarele de desfăşurare a rapoartelor şi controalelor, respectiv, dacă un controlor merge la un om de afaceri şi vrea să-l verifice şi dacă acest control nu este înregistrat şi autorizat pe rsc.gov.md este unul ilegal.

Având toate platformele digitale la dispoziţie urmează doar să avem voinţă politică să le utilizăm la nivel sectorial pentru a curăţi procesele de livrare a serviciilor şi a oferi cetăţeanului posibilitatea de a solicita aceste servicii on-line.”

Europa Liberă: Ce trebuie să facă cetăţeanul ca să poată beneficia de aceste avantaje oferite pe on-line?

Stela Mocan: „Cetăţeanul trebuie să acceseze portalul serviciilor publice, servicii.gov.md, pe care la această oră poate accesa informaţii despre peste 400 de servicii publice, oferite doar de autorităţile publice centrale şi tot acolo va vedea care este acea listă de servicii care pot fi accesate în format electronic. La această etapă avem peste 90 de servicii care au fost create independent.

Trebuie să cunoască că sunt servicii publice pe care le poate accesa în format electronic doar utilizând IDNP-ul, codul din 13 cifre din buletin. Sunt servicii publice, de exemplu, dacă vrea să-şi comande acte de stare civilă, duplicatele actelor de stare civilă are nevoie de semnătura digitală. De ce? Pentru că oferă informaţie securizată!

Semnătura digitală o poate obţine fie de la operatorii de telefonie mobilă sau obţinându-şi buletinul digital, care, la fel, are posibilitatea de semnătură digitală sau semnătura digitală pe stick. Are nevoie de această semnătură pentru a se identifica în spaţiul virtual, pentru a semna sigur în spaţiul virtual şi pentru a avea ceritudinea că datele lui nu se pierd pe undeva.”

Textul  integral al interviului