Stela Mocan: „cu platformele digitale la dispoziție e nevoie doar de voință politică pentru a le utiliza în beneficiul cetățeanului” : Interviu cu șefa Centrului de Guvernare electronică de la Chișinău.
Guvernul spune că cetăţenii şi firmele pot solicita astăzi prin
internet aproape o sută de servicii şi documente eliberate de
instituţiile publice, de la acte de stare civilă – la extrase din
registrul bunurilor imobile. Un bilanţ al aşa numitei E-Guvernări în
Republica Moldova.
Stela Mocan: „Au fost lansate un şir de servicii
publice în format electronic, nu multe, însă dacă vorbesc doar de ceea
în ce a investit Centrul în ultimii trei ani de zile, din banii
creditului Băncii Mondiale, vorbim de factura fiscală electronică, de
e-viza, de raportare electronică la Casa Naţională de Asigurări în
Medicină, vorbim de aplicarea on-line pentru cazierul judiciar,
aplicarea on-line pentru licenţă, acte normative în construcţie, care
pot fi accesate on-line.
Vorbim de câteva servicii care sunt acum în implementare cum este
registrul digital agricol, deci, dacă vrem să mergem în Uniunea
Europeană, să trecem la standardele Uniunii Europene, să avem
transparenţă în domeniul agriculturii, calitate, avem nevoie de acest
serviciu digital agricol care urmează a fi lansat anul viitor.
Tot un proiect important, care vine pe filiera anticorupţie, se
referă la registrul controalelor, o platformă care reuneşte peste 20 de
autorităţi şi organe cu funcţii de control, care îşi publică orarele de
desfăşurare a rapoartelor şi controalelor, respectiv, dacă un controlor
merge la un om de afaceri şi vrea să-l verifice şi dacă acest control nu
este înregistrat şi autorizat pe rsc.gov.md este unul ilegal.
Având toate platformele digitale la dispoziţie urmează doar să avem
voinţă politică să le utilizăm la nivel sectorial pentru a curăţi
procesele de livrare a serviciilor şi a oferi cetăţeanului posibilitatea
de a solicita aceste servicii on-line.”
Europa Liberă: Ce trebuie să facă cetăţeanul ca să poată beneficia de aceste avantaje oferite pe on-line?
Stela Mocan: „Cetăţeanul trebuie să acceseze portalul serviciilor publice, servicii.gov.md,
pe care la această oră poate accesa informaţii despre peste 400 de
servicii publice, oferite doar de autorităţile publice centrale şi tot
acolo va vedea care este acea listă de servicii care pot fi accesate în
format electronic. La această etapă avem peste 90 de servicii care au
fost create independent.
Trebuie să cunoască că sunt servicii publice pe care le poate accesa
în format electronic doar utilizând IDNP-ul, codul din 13 cifre din
buletin. Sunt servicii publice, de exemplu, dacă vrea să-şi comande acte
de stare civilă, duplicatele actelor de stare civilă are nevoie de
semnătura digitală. De ce? Pentru că oferă informaţie securizată!
Semnătura digitală o poate obţine fie de la operatorii de telefonie
mobilă sau obţinându-şi buletinul digital, care, la fel, are
posibilitatea de semnătură digitală sau semnătura digitală pe stick. Are
nevoie de această semnătură pentru a se identifica în spaţiul virtual,
pentru a semna sigur în spaţiul virtual şi pentru a avea ceritudinea că
datele lui nu se pierd pe undeva.”
Textul integral al interviului