3 .03 .2017
DESI
este un indice compozit care permite măsurarea progreselor realizate de
statele membre ale UE în direcția unei economii și a unei societăți
digitale. Ca atare, acesta reunește o serie de indicatori relevanți
privind mixul de politici digitale actuale din Europa. DESI este menit
să ajute țările din UE să identifice sectoarele care necesită investiții
și măsuri prioritare, cu scopul de a crea o adevărată piață unică
digitală, una dintre măsurile de maximă prioritate ale Comisiei.
Bazându-se
pe rezultatele DESI și în completarea Semestrului european, raportul
Comisiei privind progresele din sectorul digital, care va fi publicat în
mai 2017, va conține o evaluare aprofundată a modului în care UE și
statele membre evoluează în dezvoltarea lor digitală și va identifica
eventuale măsuri pentru a contribui la îmbunătățirea performanțelor
naționale în domeniul digital.
Potrivit Indicelui economiei și societății digitale
(DESI - Digital Economy and Society Index) pentru 2017, UE face
progrese, însă decalajul dintre cei mai buni actori din sectorul digital
și țările care înregistrează cele mai scăzute rezultate este încă
foarte mare. Sunt necesare mai multe eforturi și investiții pentru a
valorifica cât mai bine piața unică digitală.
Comisia Europeană a publicat rezultatele Indicelui economiei și societății digitale
(DESI) pentru 2017. Acest instrument prezintă performanțele celor 28 de
state membre în diverse domenii, de la conectivitate și competențe
digitale la integrarea tehnologiei digitale de către întreprinderi și
serviciile publice.
Andrus Ansip, vicepreședinte pentru piața unică digitală, a declarat: „Treptat,
Europa se digitalizează, însă multe țări trebuie să-și intensifice
eforturile. Toate statele membre ar trebui să investească mai mult
pentru a beneficia pe deplin de piața unică digitală. Nu ne dorim o
Europă digitală cu două viteze. Ar trebui să colaborăm cu toții pentru
ca UE să se numere printre liderii mondiali în domeniul digital.”
Conectivitatea s-a îmbunătățit, dar este încă insuficientă pentru a aborda nevoile viitoare.
- 76 % din gospodăriile din Europa au acces la bandă largă de mare viteză (cel puțin 30 Mbps) și în unele state membre o proporție semnificativă din acestea poate deja accesa rețele care oferă o viteză de 100 Mbps sau mai mult. Peste 25 % din gospodării au abonament la servicii de bandă largă de mare viteză.
- Numărul de abonamente la servicii de date mobile este în creștere: de la 58 de abonați la 100 de locuitori în 2013, la 84 în 2016.
- Serviciile mobile 4G acoperă 84 % din populația UE.
UE are mai mulți specialiști în sectorul digital decât înainte, dar persistă un decalaj în termeni de competențe.
- În UE sunt mai mulți absolvenți în domeniul științelor exacte, al tehnologiei, al ingineriei și al matematicii decât înainte (19 absolvenți la 1000 de persoane cu vârsta între 20 și 29 de ani).
- Se înregistrează un număr mai mare de specialiști TIC în populația activă (3,5 % în 2015, față de 3,2 % în 2012).
- Aproape jumătate (44 %) din cetățenii europeni încă nu au competențe digitale de bază care să le permită, de exemplu, să utilizeze poșta electronică sau instrumente de editare ori să instaleze noi dispozitive.
Cetățenii europeni dobândesc din ce în ce mai multe competențe digitale.
- 79 % din cetățenii europeni se conectează la internet cel puțin o dată pe săptămână, o creștere cu 3 puncte procentuale față de 2016:
o 70 % din utilizatorii europeni de internet citesc știri on-line (64 % în 2013)
o 63 % utilizează rețelele sociale (57 % în 2013)
o 66 % fac cumpărături on-line (61 % în 2013)
o 59 % utilizează serviciile bancare on-line (56 % în 2013)
o 39 % utilizează internetul pentru a efectua apeluri telefonice (33 % în 2013)
În cadrul strategiei privind piața unică digitală, Comisia face eforturi pentru a întări încrederea în mediul on-line. Noile norme ale UE privind protecția datelor vor intra în vigoare în mai 2018 și vor fi însoțite de noi norme privind protecția vieții private în comunicațiile electronice. De asemenea, Comisia are în vedere măsuri pentru a crește volumul de conținut disponibil pe internet la nivel transfrontalier. Și, deja la începutul anului 2018, cetățenii europeni își vor putea utiliza abonamentele on-line la filme, muzică, jocuri video și cărți electronice atunci când vor călători într-o altă țară din UE. Comisia a propus, de asemenea, măsuri menite să faciliteze pentru radiodifuzori punerea la dispoziție on-line de programe în alte state membre ale UE.
Tehnologiile digitale sunt mai prezente în întreprinderi și comerțul electronic progresează, dar lent.
- Întreprinderile din Europa utilizează din ce în ce mai mult tehnologiile digitale, cum ar fi software-urile dedicate întreprinderilor pentru schimbul de informații pe cale electronică (de la 26 % din întreprinderi în 2013 la 36 % în 2015) sau trimiterea de facturi electronice (de la 10 % în 2013 la 18 % în 2016).
- De asemenea, implicarea IMM-urilor în comerțul electronic a crescut ușor (de la 14 % din IMM-uri în 2013 la 17 % în 2016). Cu toate acestea, mai puțin de jumătate dintre aceste întreprinderi fac vânzări către un alt stat membru al UE.
Cetățenii europeni utilizează într-o mai mare măsură serviciile publice on-line.
- 34 % din utilizatorii de internet au trimis formulare completate on-line către administrația publică, în loc să le completeze manual pe hârtie (în creștere față de 27 % în 2013).
- Alocuțiunea vicepreședintelui Comisiei, Andrus Ansip, de prezentare a DESI
- Întrebări și răspunsuri
- Profiluri de țară
- Piața unică digitală - fișă informativă
- Impulsionarea viitorului digital al Europei - cele mai importante știri din domeniul digital